Peahoone
![]() |
Rootsi jaama ehitus |
Rootsi
jaama värvikihtide sondaaž on näidanud, et hoone eenduvad osad,
krohvkarniis katuseräästal ja sissepääse katvad konsoolvarikatused, olid
valged; püstiste aknaniššide küljed ja hoone nurki kaunistav kvaadri-imitatsioon oli tumehall ja hoone ise helehall; aknaraamid valged. Hall-valge kombinatsiooni on kasutatud ka interjööris, näiteks trepikojas. Tööliste korterid on olnud küllaltki värvilised, näiteks ühe elutoa seinad olid algselt lillad, mida kaunistas ultramariinsinine triip ja valge lagi.
![]() |
Rootsi jaam 1968 |
Ootesaal ja jaamaülema kontor
Rootsi jaama ootesaal on eesti-ajal väiksemaks jäänud. Jaamaülem Andres Saartsi soovil ehitati kontor suuremaks, see tuli aga ootesaali arvelt. Omal ajal ei olnud lihtne töölt vaba päeva saada. Selleks pidi jaama tulema asendaja, kellel oli vaja kohapeal ööbida; et võõral oleks koht, lasi Saarts kontori ehk kassaruumi suuremaks ehitada, et sinna ka voodi mahuks.
Kuur
Rootsi jaama kuur on puidust kivikatusega multifunktsionaalne hoone. Kuur on jaotatud 5 kuuriboksiks, millest iga korteri jaoks oli eraldatud üks pluss jaama boks. Lisaks on igal kuuriboksil ka oma panipaik pööningul. Kuuris said elanikud hoida asju, mida toas ei hoitud. Lisaks oli laudpõrandaga kuur hea koht niisama nokitsemiseks. Rootsi jaamas kasutas üks jaamatööline 30ndatel oma kuuriboksi suvisel ajal elamiseks. Nagu fotol näha, siis jaamahoone ehitamise ajal leidis kuur samuti kasutust eluhoonena.
Aja jooksul on ruumide funktsioon vastavalt inimeste vajadustele muutunud. Nii on Rootsi jaama kolmel boksil vaheseinad eemaldatud ja see on kohandatud laudaks. Algne laudahoone on mingil põhjusel koos saunaga hävinenud.
Rootsi jaama ja selle kõrvalhoonete plaanile on sarnane liinil järgmine Rumba jaam. Rumba jaamas leidub rohkem jälgi kuuri algsest kasutusest. Näiteks tööriistakapid:
![]() | |
Tööriistakapp ja panipaik Rumba jaama kuuris. |
![]() |
Tööriistakapp Rumba jaama kuuris. |
Rootsi jaama kuurist leidsime 2015. aasta suve hakul Parabellumi: Põnev leid Rootsi jaamas
Väljakäigukoht (ka: kemmerg, käimla, peldik)
![]() |
2020. a. |
Hoone kolmas ruum oli petrooliumi ladu. Kuna elekter saabus raudteele alles 1950ndatel, siis oli õli ladustamiseks vajalik eraldi ruum.
Pildil on hoone osaliselt taastatud. Puuduvad katusekivid kinkis meile Tori jaama omanik.
Saun-laut
Pildil on hoone osaliselt taastatud. Puuduvad katusekivid kinkis meile Tori jaama omanik.
Saun-laut
![]() |
Rootsi jaama saunaahi (2013) |
![]() |
Rootsi jaama saun (2013) |
Rumba jaama saun-lada ahervaremete piltidel on näha eesti keris sauna osas ning ruumikas laudaosa. Iga detail on ajastule kohaselt lõpuni läbi mõeldud, vaadake kasvõi lauda profileeritud sarikaotsi.
![]() |
Rumba saun-lauda saunapoolne ots. |
![]() |
Rumba saunaosa. Keskel näha ahi. |
![]() |
Rumba saun-lauda räästas. |
![]() |
Rumba saun-lauda laudapoolne ots. |
Pagasiait ehk bagaažiait ehk pagaasiait
Rootsi jaama pagasiait on betoonkatuse ja puitkarniisiga. Hoone on laudisest poolpaljaks tehtud ja ära vajunud.

![]() |
Eestiaegse jaamaülema signatuur |
Kelder
Jaamal on maakivist ja betoonist ehitatud kelder.
Pargid
Eesti ajal peeti lugu haljastusest, nii et jaamahoonetega kaasnes hästi läbi mõeldud parkide süsteem. Rootsi jaama kolm parki olid jaotatud jaamatööliste vahel, kes neid hooldasid. Korraldati isegi parkide võistlusi. Originaalhaljastuses kasutati akaatsiahekke ja pärnasid.
Soomanni kauplus
Jaamal on maakivist ja betoonist ehitatud kelder.
Pargid
Eesti ajal peeti lugu haljastusest, nii et jaamahoonetega kaasnes hästi läbi mõeldud parkide süsteem. Rootsi jaama kolm parki olid jaotatud jaamatööliste vahel, kes neid hooldasid. Korraldati isegi parkide võistlusi. Originaalhaljastuses kasutati akaatsiahekke ja pärnasid.
Soomanni kauplus
No comments:
Post a Comment