Hooned


Peahoone
Rootsi jaama ehitus
Rootsi jaama värvikihtide sondaaž on näidanud, et hoone eenduvad osad, krohvkarniis katuseräästal ja sissepääse katvad konsoolvarikatused, olid valged; püstiste aknaniššide küljed ja hoone nurki kaunistav kvaadri-imitatsioon oli tumehall ja hoone ise helehall; aknaraamid valged. Hall-valge kombinatsiooni on kasutatud ka interjööris, näiteks trepikojas. Tööliste korterid on olnud küllaltki värvilised, näiteks ühe elutoa seinad olid algselt lillad, mida kaunistas ultramariinsinine triip ja valge lagi.
Rootsi jaam 1968
1950ndatel tehti Rootsi jaamas remont. Sel ajal sai Rootsi jaam stalinistliku värvilahenduse punane-kollane-valge näol. Ka sisehoovi trepp on uuesti ja algsest erinev valatud. Õlilampide süsteem vahetati elektri vastu. 1968ndal suleti raudtee.



Ootesaal ja jaamaülema kontor

Rootsi jaama ootesaal on eesti-ajal väiksemaks jäänud. Jaamaülem Andres Saartsi soovil ehitati kontor suuremaks, see tuli aga ootesaali arvelt. Omal ajal ei olnud lihtne töölt vaba päeva saada. Selleks pidi jaama tulema asendaja, kellel oli vaja kohapeal ööbida; et võõral oleks koht, lasi Saarts kontori ehk kassaruumi suuremaks ehitada, et sinna ka voodi mahuks.





Kuur 

Rootsi jaama kuur on puidust kivikatusega multifunktsionaalne hoone. Kuur on jaotatud 5 kuuriboksiks, millest iga korteri jaoks oli eraldatud üks pluss jaama boks. Lisaks on igal kuuriboksil ka oma panipaik pööningul. Kuuris said elanikud hoida asju, mida toas ei hoitud. Lisaks oli laudpõrandaga kuur hea koht niisama nokitsemiseks. Rootsi jaamas kasutas üks jaamatööline 30ndatel oma kuuriboksi suvisel ajal elamiseks. Nagu fotol näha, siis jaamahoone ehitamise ajal leidis kuur samuti kasutust eluhoonena. 
Aja jooksul on ruumide funktsioon vastavalt inimeste vajadustele muutunud. Nii on Rootsi jaama kolmel boksil vaheseinad eemaldatud ja see on kohandatud laudaks. Algne laudahoone on mingil põhjusel koos saunaga hävinenud.
Rootsi jaama ja selle kõrvalhoonete plaanile on sarnane liinil järgmine Rumba jaam. Rumba jaamas leidub rohkem jälgi kuuri algsest kasutusest. Näiteks tööriistakapid: 
Tööriistakapp ja panipaik Rumba jaama kuuris.
Tööriistakapp Rumba jaama kuuris.














Rootsi jaama kuurist leidsime 2015. aasta suve hakul Parabellumi: Põnev leid Rootsi jaamas


Väljakäigukoht (ka: kemmerg, käimla, peldik)

2020. a.
Rootsi jaamal on lisaks majas asuvatele jaamatööliste käimlatele ka avalik käimla. Selles on kokku kolm ruumi, millest kaks on käimlaruumid. Algselt olid väljakäikude sissepääsude esised eraldatud (kerg-)vaheseinaga ja jagatud naiste ja meeste ruumdeks. Käimla all on kogumiskast ja poti asemel kasutasid inimesed põrandas olevat piklikku ava. Ruumid on varustatud ventilatsiooniga. Käimla uste kohal olid rombikujuliste ruudustikega aknad, millest üks oli säilinud, aga on ajal, mil jaam müügis oli, ära varastatud. Aita säilitada pärandit - Rootsi raudteejaama aknad
Hoone kolmas ruum oli petrooliumi ladu. Kuna elekter saabus raudteele alles 1950ndatel, siis oli õli ladustamiseks vajalik eraldi ruum.
Pildil on hoone osaliselt taastatud. Puuduvad  katusekivid kinkis meile Tori jaama omanik.



Saun-laut

Rootsi jaama saunaahi (2013)
Rootsi jaama saun (2013)
Originaalplaanidel leiduv ja algselt ehitatud Saun-laudast on Rootsi jaamas järel vaid paekivivundament. Hoone asus kuuri vastas ja moodustas kuuri ja välikäimlaga koos hoovi. Sauna küttis eesti keris.
Rootsi jaama on nõukogude ajal ehitatud teadmata põhjustel kadunud saun-lauda asemele raudteel kasutusel olnud õlistest raudteepalkidest uus saun. Maja kasutab osaliselt kunagise hoone vundamenti. Erinevalt teistest hoonetest ei paista see silma projekteerimise poolest, akende paigutus on suvaline ja detailidesse pole süvenetud nagu teiste hoonete puhul.


Rumba jaama saun-lada ahervaremete piltidel on näha eesti keris sauna osas ning ruumikas laudaosa. Iga detail on ajastule kohaselt lõpuni läbi mõeldud, vaadake kasvõi lauda profileeritud sarikaotsi.
Rumba saun-lauda saunapoolne ots.
Rumba saunaosa. Keskel näha ahi.








Rumba saun-lauda räästas.
Rumba saun-lauda laudapoolne ots.










Pagasiait ehk bagaažiait ehk pagaasiait

Rootsi jaama pagasiait on betoonkatuse ja puitkarniisiga. Hoone on laudisest poolpaljaks tehtud ja ära vajunud.












Eestiaegse jaamaülema signatuur















Kelder
Jaamal on maakivist ja betoonist ehitatud kelder.

Pargid 
Eesti ajal peeti lugu haljastusest, nii et jaamahoonetega kaasnes hästi läbi mõeldud parkide süsteem. Rootsi jaama kolm parki olid jaotatud jaamatööliste vahel, kes neid hooldasid. Korraldati isegi parkide võistlusi. Originaalhaljastuses kasutati akaatsiahekke ja pärnasid.

Soomanni kauplus




No comments:

Post a Comment